.Boekbespreking

Auteur: Annet Schaap
Uitgever: Querido
Jaar van uitgifte: 2017
Prijs: € 16,99

Een spannend boek dat diep ontroert

Lampje

Houd je adem in en laat je meenemen op het ritme van de golven waarin Annet Schaap haar zinnen goot. Lampje is een wervelend verhaal over meerminnen en monsters, over piraten en sprookjes­figuren. Over angst en eenzaamheid, verbinding en moed. Een spannend kinderboek vol geheimen dat je in één ruk wil uitlezen. Het schrijversdebuut van illustrator Annet Schaap (bekend van onder andere de Hoe overleef ik-serie) weet diep te ontroeren.

Lampje is de dochter van de vuurtorenwachter. Elke avond beklimt zij de 61 treden van de vuur­toren om het licht aan te maken. Maar op een stormachtige avond gaat alles mis. De lucifers zijn op, de lamp blijft uit, een schip verongelukt tegen de rotsen. Om de schade van dit ongeluk te betalen moet Lampje zeven jaar gaan werken in het mysterieuze huis van de Admiraal. Het verhaal gaat dat daar een monster woont.

In het Zwarte Huis ontmoet Lampje Vis, een boze jongen die in de torenkamer woont. Lampje en Vis hebben veel overeenkomsten. Beiden groeien op zonder moeder en met een tirannieke vader. En beiden willen zij die vaders trots maken. Maar een vriendschap tussen hen is daarmee nog niet vanzelfsprekend. Vooral dankzij Lampjes grootmoedigheid komen de twee nader tot elkaar. Vis leert Lampje schrijven, iets wat ze heel graag wil, maar wat haar ook beangstigt – een verwijzing naar de auteur die met dit boek haar eerste kinderboek schreef nadat ze zo’n tweehonderd kinderboeken had geïllustreerd?

Lampje leert Vis, en daarmee ons als lezers, nog veel meer: dat je dromen moet najagen, en jezelf mag zijn. Want of je nu een kind met een staart of een vrouw met een baard bent, Lampje accepteert die eigenaardigheden. Zij kijkt onbevooroordeeld de wereld in en kiest hierin haar eigen weg. NRC-recensent Thomas de Veen vatte die kernboodschap krachtig samen: ‘Vrijheid wordt niet gewonnen door te vertrouwen op maakbaarheid […] Lampje vertelt: vrijheid schuilt vooral in de acceptatie van eigenheid, eigenaardigheid en feilbaarheid.’

Ondanks de vele mythische figuren wordt het boek nooit kinderachtig. Sterker, Annet Schaap weet in schijnbaar eenvoudige zinnen de complexiteit van de menselijke psyche op te tekenen. Zoals wanneer Lampje de aardige kruidenier met zijn vervelende vrouw tegenkomt op de kermis. Als lezer vraag je je al geruime tijd af hoe zo’n aardige man zo’n nare vrouw getrouwd kan zijn. ‘“Eigenlijk is ze helemaal niet zo. Of dat was ze vroeger niet. Of…” Hij zucht weer. “Of ik heb niet goed gekeken.”’ Even mooi als duidelijk is de metafoor over schuld, wanneer de vuurtorenwachter nadenkt over het ongeluk: ‘Schuld is een rot ei dat heen en weer gegooid wordt, verder en verder. Niemand wil het vangen, niemand wil de smurrie over zich heen krijgen.’ Hoe sprookjesachtig ook, het boek blijft waarachtig door dit stevige fundament van intermenselijke relaties.

En dan blijft de vraag, is het wel zo sprookjesachtig? Zijn dit wel mythische wezens? Lampje gaat over de manier waarop we ons verhouden tot familie, dierbaren, en al die schijnbaar vreemde snuiters die we in het leven tegenkomen. Als we leren minder te oordelen over andermans eigenaardigheden kunnen we onszelf en elkaar accepteren als het kleurrijke, diverse, gemêleerde gezelschap dat we zijn.

Lampje is bekroond met Nynke van Hichtum-prijs, de Woutertje Pieterse-prijs en met de Zilveren Griffel. Het moge duidelijk zijn dat dit een must read is voor ieder kind. En voor iedere volwassene.

Kim van Erp is onderzoeker/docent bij de afdeling organisatiewetenschappen

bij de VU Amsterdam en is redactielid van dit tijdschrift.

Auteur: M.A. Schonewille
Uitgever: Boom juridisch
Jaar van uitgifte: 2018
Prijs: € 57,50

Het boek over alles

Toolkit Mediation

Er is een vierde, herziene versie van Toolkit Mediation, met als ondertitel: Resultaat bereiken als mediator, manager, mediation advocate en onderhandelaar. Voor ieder van deze beroepsgroepen heeft Manon Schonewille een leeswijzer geschreven. En dat is handig in dit 504 pagina’s tellende naslagwerk. Het staat vol met korte behapbare teksten over onderwerpen die met mediation te maken hebben, en handige checklisten en overzichten. Je kunt er naar persoonlijke behoefte doorheen navigeren. Het is geen boek om van kaft tot kaft te lezen.

Eigenlijk staat in dit boek álles. Van uitleg over telemediation of schilvragen, het verschil tussen een conflict en een geschil, opsommingen van (contra-)indicaties voor mediation, een checklist voor het openingsstatement, tot korte praktische uitzettingen over relevante psychologische theorieën, en een format voor een vaststellingsovereenkomst. En dat is slechts een hele kleine greep uit de onderwerpen.

Het is kortom een mooi en handig boek voor iedereen die te maken heeft met mediation. Helaas is van dit boek (nog?) geen e-versie beschikbaar. De inhoud van dit boek zou zich goed lenen voor een app of wiki-achtige webversie.

Judith Stoop is MfN-mediator in arbeidszaken bij Geschikt Mediation. Ze zit in het bestuur van de beroepsvereniging voor arbeidsmediators (VAN) en is redactielid van dit tijdschrift.